ODPUŚĆ SOBIE PERFEKCJONIZM!

Pamiętam swoje podejście z przed kilku laty, kiedy miałam do zrobienia projekt na studiach w zespole,  brałam na siebie największą część prac. Pracowałam za całą grupę – bo przecież nikt nie zrealizuje mojej wizji lepiej niż ja. Z czasem zauważyłam, że ludzie wykorzystują to, że będąc  w grupie ze mną, niewiele pracy zostaje dla nich. Wtedy  zaczęłam zmieniać swoje podejście i dzielić się zadaniami po równo.

Aby mieć energię na swoje priorytety naucz się oddelegowywać innym ludziom to, co do nich nie należy. Może Ci się wydawać, że zanim komuś wytłumaczysz, jak ma coś zrobić to szybciej i lepiej będzie, jeśli  sam/a się tym zajmiesz. Jednorazowo, owszem to prawda. Jednak w dłuższej perspektywie delegowanie pozwoli Ci zyskać czas, który możesz przeznaczyć na inne sprawy, w których jesteś niezastąpiony/a.

Pozwól zrobić ludziom daną rzecz po swojemu – często nie istnieje tylko jedna skuteczna metoda. To będzie ubogacające, również dla Ciebie, bo otworzysz się na nowe rozwiązania, zamiast trzymać się utartych schematów.

Nie staraj się kontrolować wszystkiego i wszystkich. Wrzuć czasem na luz i pozwól innym na to samo. Nie próbuj uczynić doskonałym tego, co już jest wystarczająco dobre. Zasada Pareto mówi, że 20% wysiłku odpowiada za 80% efektów. Kluczem do sukcesu jest rozpoznanie , które działania składają się na te 20% oraz koncentracja się na nich.

Ważne jest, aby nauczyć się ustalać priorytety. Mam dla Ciebie ćwiczenie, które Ci w tym pomoże. Weź kartkę i długopis oraz zapewnij sobie przestrzeń, gdzie nikt nie będzie Cię rozpraszał. Wypisz 5 celów, które chcesz zrealizować najbliższym czasie. Wybierz 3, które są dla Ciebie najważniejsze. Z tych 3 wybierz 1 najważniejszy ze wszystkich. To jest właśnie Twój priorytet, na którym powinieneś/powinnaś skupić najwięcej energii. Zatem, do dzieła! 🙂

7 thoughts on “ODPUŚĆ SOBIE PERFEKCJONIZM!

  1. Za czasów szkolnych też brałam na siebie całą, czarną robotę a inni spijali śmietankę, ale sądziłam, że tak zrobiona praca będzie po prostu zrobiona lepiej. Na studiach odpuściłam. Teraz prowadzę firmę i wiem jak ważne jest delegowanie zadań, bo sama nie ogarnęłabym wszystkiego, a w konsekwencji nie byłoby zamierzonych efektów tylko frustracja i ogromne zmęczenie. Bardzo słuszne są Twoje rady 🙂 Pozdrawiam!

    Polubione przez 1 osoba

  2. Miałam dokładnie ten sam problem. Ludzie w liceum i ba studiach bardzo szybko wyczuli, że robię wszystko sprawnie, chętnie i dokładnie – więc bez skrupułów zaczęli na mnie żerować. Prawda jest taka, że sama ich do tego przyzwyczaiłam – i potrzebowałam naprawdę dużo czasu, żeby nauczyć się większej asertywności.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

